27 september 2020

Kinderboekenweek 2020

Woensdag aanstaande start de KInderboekenweek 2020. Tijdens de kinderboekenweek met het thema 'En toen' gaan we terug in de tijd. Boeken brengen geschiedenis tot leven, waardoor de wereld van vroeger tastbaar wordt. De Kinderboekenweek loopt van 30 september tot 11 oktober.
Gedurende deze week zullen er ook op de Dongeschool tal van leuke activiteiten plaatsvinden.

Preview foto

Opening

Woensdag aanstaande start de KInderboekenweek 2020. Voor de kinderen zal er later in de ochtend een feestelijke opening zijn op het plein waarbij de kinderboekenweek-dans van Kinderen voor Kinderen wordt gedanst.

Kinderen die dat leuk vinden mogen in thema verkleed komen.

Helaas is het, in lijn met de maagtregelen ter voorkoming van verspreiding van het COVID-19 virus, voor ouders niet mogelijk om ook de opening mee te maken. Wij hopen van harte volgend jaar weer collectief een feestelijke opning met jullie allen te mogen beleven!

Voorstelling DONS

Maandag 5 oktober zal het DONS in het kader van de Kinderboekenweek een voorstelling geven aan de groepen 1 t/m 4. Deze voorstelling is speciaal gemaakt voor de Kinderboekenweek van 2020. Het thema 'En toen...' nodigt ons uit om na te denken over de geschiedenis. Wat is er allemaal gebeurd voordat wij zijn geboren? Welke personen waren belangrijk in de geschiedenis? De dag van vandaag is morgen ook geschiedenis. We maken nu dus de geschiedenis!

Een voorstelling vol vragen en verrassingen, gespeeld door DONS- juf Marit en onder regie van DONS- juf Eva.

Schrijf en tekenwedstrijd

Deze week zal er ook een voorleeswedstrijd zijn voor de groepen 5 t/m 8 en een tekenwedstrijd voor de groepen 1 t/m 4.
Tijdens de afsluiting van de kinderboekenweek op vrijdag 9 oktober, zal de finale van de voorleeswedstrijd zijn.

De wedstrijd gaat als volgt;

In iedere klas wordt er een voorleeswedstrijd gehouden.
De finale zal op vrijdag 9 oktober plaatsvinden in de speelzaal (voor de groepen 5 t/m 8)
Een finale blok voor 2 leerjaren, dus vier groepen duurt ongeveer een uur.

De stappen vooraf (ter informatie, dit wordt verder in de klas begeleidt)

• Kinderen mogen meedoen, het hoeft niet.
  • Het juryformulier wordt van te voren met de klas/deelnemers besproken.
  • De kinderen die meedoen, kiezen zelf een boek uit en bereiden dit thuis voor.
  • Kiest zelf welke bladzijde/alinea’s (ongeveer 2 minuten).
  • Noemt de titel, schrijver en illustrator
  • Vertelt waar het boek over gaat en wat er vooraf ging (informatie vooraf telt niet mee voor de wedstrijd) aan het stuk wat hij/zij gaat voorlezen.
  • Tijdens Estafette lessen zal er eerst in de klas een wedstrijd worden gehouden.

Hierbij wordt een ‘juryformulier’ gebruikt met punten waar op gelet wordt.
Vervolgens gaan er uit elke klas twee kinderen door naar de finale op
vrijdag 9 oktober.

Finale (vrijdag  9 oktober)

ongeveer een uur

• 8 leerlingen lezen voor:  2 winnaars per klas
  • Jury telt tussendoor de punten op
  • Uitslag en prijsuitreiking: winnaars 1 en 2 krijgen een prijs.

Groepen 5-6 09:15 – 10:15
Groepen 7-8 13:00 – 14:00

Teken wedstrijd (1 t/m 4)

Per klas wordt er een boek gekozen. We kunnen er ook voor kiezen om de parallelgroepen dezelfde boeken te laten gebruiken. In de klas wordt er over het verhaal op kleine tekenvellen een tekening gemaakt (wat eventueel vervolgens op een gekleurd papier wordt geplakt).

De ‘finale’ is op vrijdag 9  oktober. In iedere groep komen er twee winnaars uit die gekozen worden door twee leerlingen uit je maatjesgroep.  Winnaar 1  en winnaar 2 krijgen een prijs.

Prijzen

Bruna Scheldestraat stelt voor deze wedstrijd de prijzen beschikbaar!

SPAREN VOOR JE SCHOOLBIEB

Tijdens de Kinderboekenweek organiseert Bruna de actie: ‘Sparen voor je schoolbieb’.  Wij willen graag het (voor)lezen van kinderboeken

stimuleren en zouden het leuk vinden om samen met jullie de schoolbibliotheek uit te breiden met de nieuwste, spannendste en leukste kinderboeken! Hoe meer ouders er meedoen, hoe meer boeken we kunnen uitzoeken! Hoe werkt de Schoolbieb-actie? ·
Je koopt van 30 september t/m 11 oktober 2020 één (of meerdere) kinderboek(en) bij een lokale Bruna winkel en levert de kassabon vóór 15 november 2020 in. De school levert de kassabonnen in bij de Bruna winkel. · Bruna telt de kassabonbedragen na inlevering bij elkaar op en de school ontvangt een waardebon voor 20% van het totale kassabonbedrag. · Met de waardebon mag de school nieuwe leesboeken uitzoeken in een Bruna-winkel voor de schoolbieb.

Bij aankoop van €12,50 of meer krijgt je tevens het kinderboekenweek geschenk. Het Kinderboekenweekgeschenk is dit jaar De diamant van Banjarmasin geschreven door Arend van Dam. De maker van het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2020 De Tweeling is Mylo Freeman. Verkrijgbaar voor €7,50

BEVO

Ook de lessen beeldende vorming zullen in thema zijn. Monica heeft voor deze gelegenheid speciale lessen voorbereid om met de leerlingen in de wereld van het korte verhaal en de illustratie te duiken.

Voor de groepen 4 tot en met 8  gaat Monica 45 minuten aan de slag met het schrijven van een kort verhaal aan de hand van een personage gemaakt van een voorwerp dat ze meeneemt of wat de kinderen in het lokaal vinden. De kinderen hebben dus de keuze uit meerdere voorwerpen. Belangrijk is het concept van begin-midden-eind. En wat vooral naar voren komt is de zin; ...en toen..
Het schrijven van een verhaal kan altijd doorgaan en de geschiedenis is al gisteren en met het zinnetje 'en toen..' vertellen de kinderen een verhaal.

Voor de groepen 3 gaan de kinderen aan de slag met het KBW boek 'Held op sokken'. Ze gaan met de hele groep een fruitschaal vullen met allerlei groenten en fruit die ze vervolgens gaan veranderen in een personage. Dit is dus meer een beeldende opdracht.